Her yıl dünya genelindeki dijital verileri ortaya koyan We Are Social Dijital 2024 raporu Meltwater ve We Are Social ortaklığında yayınlandı. Dijital 2024 Global Raporu, özellikle ajanslar, sosyal medya yöneticileri ve dijital pazarlama uzmanları için son derece önemli verileri ve iç görüleri ortaya koyuyor. Peki raporda neler yer alıyor?
Dijital 2024 Küresel Genel Bakış Raporu, aşağıdakiler de dahil olmak üzere çok sayıda etkileyici başlık ve trendi ortaya koyuyor.
• Sosyal medya kullanımında önemli yeni bir rakam
• İnternette geçirdiğimiz zamanın artması
• Dünyanın “favori” sosyal medya platformunda değişiklik
• Instagram ve TikTok arasında kızışan rekabet
• Televizyon izleme oranında düşüş
• Linkedin, Snapchat ve Weibo için ilgi çekici yeni kilometre taşları
• Küresel dijital reklam harcamalarına ilişkin analizler
• TikTok hashtag’leri için bazı gerçekten şaşırtıcı rakamlar
Dijital 2024 Küresel Genel Bakış Raporu’ndan En İyi 10 Çıkarım
Hızlı içgörülere mi ihtiyacınız var? Bu yönetici özeti videosu, bu yılki raporun en önemli on çıkarımını yalnızca on dakika içinde sunuyor:
2024’te Sosyal Medyada 5 Milyardan Fazla Kullanıcı
Bu yılki raporun en önemli haberi şu anda 5 milyardan fazla aktif sosyal medya kullanıcı kimliğinin var olduğu ve küresel toplamın 2024’ün başında 5,04 milyara ulaştığıdır.
En son sosyal medya kullanıcı profilleri rakamı geçen yıla göre yüzde 5,6 arttı; 2023 yılı boyunca 266 milyon yeni kullanıcı ilk kez sosyal medyayı kullanmaya başladı. Bu etkileyici rakam, geçtiğimiz yıl dünyada saniyede ortalama 8,4 yeni sosyal medya kullanıcısının olduğu anlamına geliyor.
Dahası, bu benimseme oranı aslında 2023’ün son üç ayında daha da hızlandı. Aynı kişi birden fazla “kullanıcı profili” yönetebileceğinden, 5,04 milyar rakamı tekil bireyleri temsil etmiyor ancak analiz, sosyal medyayı kullanan kişi sayısının bu kullanıcı profillerinin toplamından çok farklı olmaması gerektiğini gösteriyor.
2024 Sosyal Medyayı Kullanarak Geçirilen Süre Arttı
Bu rapor sosyal medya kullanıcısının artık günde 2 saat 23 dakikasını sosyal medyayı kullanarak geçirdiğini ortaya koyuyor.
Türkiye’de ise bu süre ortalamanın biraz üzerinde; 2 saat 44 dakika ile dünyada 14. sırada yer alıyor.
Nüfusa göre sosyal medya kullanım oranları bakımından %66,8 ile Türkiye 43. sırada yer alıyor.
Bahreyn, Kuveyt, Katar ve Suudi Arabistan’da da sosyal medyanın benimsenmesinde özellikle yüksek düzeyler görülüyor; Güney Kore, son sıralamamızda Körfez dışındaki ilk ülke. Bu rakamlar mantıksız görünebilir, ancak bu anormalliğin sosyal medya kullanıcı profillerinde yinelenen ve “yanlış” hesaplar tarafından yapay olarak şişirilmesinden mi kaynaklandığı, yoksa nüfus rakamlarının şu anda ülkede yaşayan veya çalışan toplam insan sayısını eksik bildirip bildirmediğinden mi kaynaklandığı açık değil.
2024 Yılında İnternetteki Kullanıcı Artışı Devam Ediyor
Son veriler internetin benimsenmesinin, son yıllarda gördüğümüzden biraz daha yavaş da olsa, 2023’te artmaya devam ettiğini gösteriyor.
Ancak, internet kullanıcılarının hızla “üstün çoğunluk” statüsüne yaklaşması nedeniyle (dünya nüfusunun üçte ikisi çevrimiçi olacağında) büyümede bu yavaşlama beklenebilir, çünkü çevrimdışı kalan insan sayısı giderek azalıyor.
2024 raporunda internet kullanıcılarının son 12 ayda yüzde 1,8 oranında arttığını ve 97 milyon yeni kullanıcının küresel toplamı 5,35 milyara çıkardığını gösteriyor.
Türkiye 2024 yılında toplam nüfusa göre interneti benimseme bakımından yüzde 86,5 oranıyla dünyada 36. sırada bulunuyor. Bu oran geçtiğimiz yıl incelediğimiz rapora göre diğer ülkelere oranla 1 basamak artış yakaladığımızı gösteriyor.
Çevrimiçi Geçirdiğimiz Zaman Artıyor
Dijtal 2024 raporunda internet kullanıcısının artık her gün 6 saat 40 dakikayı çevrimiçi geçirdiğini gösteriyor. Bu, internet kullanıcılarının bağlantılı teknolojiyi kullanarak günde ortalama 6 saat 36 dakika harcadıklarını bildirdiği geçen yılın bu zamanına kıyasla neredeyse yüzde 1 artış gösteriyor.
Dünya, bu yıl kullanıcı başına günde ortalama 400 dakika interneti kullanarak toplam 780 trilyon dakika harcıyor; bu da neredeyse 1,5 milyar yıllık kolektif insan varoluşuna denk geliyor.
Türkiye’de interneti kullanılarak geçirilen süre incelendiğinde 6 saat 57 dakikayla dünya sıralamasında 20. Sırada yer alıyor. Bu rakam dünya ortalamasının 17 dakika üzerindedir.
2024 yılında internette geçirilen süreler yaşa göre sıralandığında en yüksek kullanımı 16-24 yaşındaki kişiler oluşturuyor.
Dünyada İnsanlar Online Olurken Neler Yapıyor?
Tüm yaşlarda sohbet ve mesajlaşma uygulamaları 1. sırada. 16 ila 64 yaş arası tüm internet kullanıcılarının yüzde 94,7’si son 30 gün içinde bu platformlardan en az birini kullandıklarını söylüyor.
Sosyal ağlar da çok geride değil; aynı grubun yüzde 94,3’ü geçen ay bu hizmetlerden en az birini kullandığını söylüyor.
Arama motorları üçüncü sırada yer alıyor; ankete katılan 5 kişiden 4’ü (yüzde 80,7) aylık olarak Google ve Bing gibi hizmetleri kullandıklarını söylüyor.
Alışveriş dördüncü sırada yer alıyor; tüm internet kullanıcılarının dörtte üçünden biraz azı her ay bir tür e-ticaret etkinliğine katılıyor.
Haritalar ve park etme uygulamaları gibi konuma dayalı hizmetler de ilk 5’te yer alıyor; GWI’ye yanıt verenlerin yarısından biraz fazlası bu sitelerin ve uygulamaların düzenli kullanıcısı olduklarını söylüyor.
Ancak verileri yaşa göre kestiğimizde bu sıralamalarda bazı ince farklılıklar var.
Örneğin, gençlerin çevrimiçi müzik platformlarını kullanma olasılıkları, haritaları ve konuma dayalı hizmetleri kullanmaktan daha fazladır. Öte yandan, müzik platformları 55 ila 64 yaş arası kullanıcılar için yalnızca dokuzuncu sırada yer alıyor.
Bu arada, eski nesillerin e-posta kullanma olasılıkları günümüz gençlerine göre daha yüksek ancak şunu belirtmekte fayda var ki 16 ila 24 yaş arası tüm internet kullanıcılarının neredeyse yarısı hala e-postayı aylık olarak kullandıklarını söylüyor.
Neden Çevrimiçi Oluyoruz?
Çalışmaya katılanların neredeyse yüzde 61’i “bilgi bulmanın” interneti kullanmanın en önemli nedenlerinden biri olduğunu ve bunu dünya çapında en yaygın motivasyon haline getirdiğini söylüyor.
Bu arada, “arkadaşlar ve aileyle iletişimde kalmak” ikinci sırada yer alıyor ve katılımcıların yüzde 56,6’sı bunu birincil motivasyon olarak belirtiyor.
Benzer şekilde, çalışmaya katılanların yüzde 38,5’inin sosyal medyayı “boş zamanlarını doldurmak” için kullandığını söylemesi özellikle anlamlıdır.
TV İzleme Süresinde Düşüş Görülüyor
İnternet kullanıcılarının her gün çevrimiçi olarak geçirdikleri süredeki hafif artışa rağmen elde edilen en son veriler, internete bağlı nüfusun aslında TV izlemeye daha az zaman harcadığını gösteriyor.
İnternet kullanıcısının artık TV içeriğini izlemek için geçen yılın bu dönemine göre günde 17 dakika daha az harcadığını gösteriyor; bu düşüş, yıllık yüzde 8,2’lik bir düşüşe eşit.
Dünyada birden fazla farklı medya türünü kullanan pazarlama kampanyalarının en iyi sonuçları verme eğiliminde olduğunu göstermektedir.
Sonuçta izleyicilerimiz, tükettikleri şeyleri “TV”, “sosyal medya” veya başka bir sektörel terim olarak etiketleyip etiketlemediğimizi umursamıyor.
2024 Sosyal Medya Kullanımına Genel Bakış
Dünyada sosyal medya kullanımı incelendiğinde 5.04 milyar kullanıcı yer alıyor. Bu da yıllık bazda yüzde 5,6 oranıyla 266 milyon kullanıcı artışı olarak görülüyor.
2024 Yılında Dünyada Sosyal Medya Platformlarının Kullanım Oranları
Facebook hala en çok kullanılan sosyal medya platformu olarak öne çıkıyor. Sıralamada Youtube, WhatsApp Instagram ve TikTok ilk beşte yer alıyor.
Bu yılın analizinin incelediğimiz bölümleri bu kadar. Şubat ayının sonuna doğru Dijital 2024 yerel ülke raporları yayınlandığında Türkiye’de neler olduğunu detaylı olarak inceleyeceğiz. Raporu detaylı incelemek isterseniz aşağıdaki dokümandan görüntüleyebilirsiniz.